Tuesday, February 10, 2009

mInt@k dermA

adui....ni aku nak kongsi sikit aku nyer masalah yang selalu sj ada...mintak derma...tu la....aku nak komen sikit la pasal mintak derma ni...bukan apa niat di hati tu mmg la murni utk menderma tapi bila pikir2 balik betol ke apa yang kita derma kan tu akan sampai dkt org yang memerlukan ....

hari ini je da ada 2 org dtg mntak derma kat umah aku...bkn aku nak mempertikaikan or tak nak bg tapi tahla...mula2 ada sorg ppuan ni dtg mntak derma..dia kata derma utk anak yatim...aku dengan hati yang baiknye hehehe bg la 5 ringgit...pastu selang 15 minit kemudian dtg lg org mntak derma...pastu mak aku bg la jgk...dalam hati aku bengang la jgk...yela td da ada org mntak derma ni dtg lg....ayat dia sama je...tujuan nye...derma utk anak yatim...bleh percaya ke...

aku bukannye apa yela skrg ni kan zaman kemelesetan ekonomi...walaupun aku tak terkena tempiasnye tapi aku dapat merasa bahang nye zaman org takder duit ni....pastu dgn sng lenang nyer org dtg mntak derma ats tujuan utk ank yati...abes kita ni igt sng sgt ke...bkn la nak mempertikaikan tapi skrg ni nak keluarkan duit nak beli top up pon pikir dua kali ...yela duet tak salu nye ada...

aku tak kisah la org mntak duit derma...tapi lama kelamaan bengang la jgk kan asek2 muka yang sama jer dtg mntak derma...kita tak tau betolke duit yg kita bg tu sampai dkt org yg memerlukan...dgn tidak ada surat mengatakan utk derma utk rumah ank yatim nya...mcm takda bukti dia mewakili rumah ank yatim utk mengutip derma...hanya ckp2 kosng...

so lepas ni kene la berhati2...yela bkn apa mmg menderma tu amalan yang terpuji...tapi mestilah kena pada tempat2 nya...kpd rakan2 aku menyeru supaya berhati2 dgn org2 sebegini...kepada org yang meminta derma pula aku nak ckp sikit je...kalau betol2 dtg utk mntak derma tu tunjukkan la bukti yg anda mewakili rumah tersebut...bkn apa ...zaman sekarang ni terlalu 'ramai pelakon' yang mengaburi rakyat malaysia yang terkenal dgn pemurahnye...bkn apa kam boleh je menderma tapi kami pon kadang2 tidak mempunyai wang pon dlm dompet....

jadi kepada org yang mintak derma tu dgn menipu kami dengan lakonan anda tu dengan tujuan utk menjadi kaya dgn cpt atau itu lah punca rezeki kamu...bertaubatlah...kami ni pon bkknnyer ada duit sgt...sifat kamu semua itu ibarat merompak kami secara halus kerana menipu duit kami dengan cara sebegitu rupa...taubat lah dengan cepat...

~sekian~

1 comment:

  1. dorg da cop umah ko la tu.
    nk wat cner,uma kembar.
    xkn xde duit
    hahaha

    ReplyDelete