Friday, February 13, 2009

duit...oooo....duit

aduyai....
hari ini mmg penat betol la...n tambah sakit hati jgk la tapi maybe ujian kot...td la aku g beli brg mknn kan...dahtu time nak balik tu motor tak bleh start plak...depan org ramai plak tu...puas la aku mengstartkan jgk...namun....herm hampa...

Jd terpaksa la tolak motor tu...berpeluh jgk la aku...da la berat...tapi naseb bek tapi...fitness ok hehehe...smpai2 je kat umah aku sj la start lg skali...tbe2 boleh pulak...perh sakit hati la jgk kan...tapi takpe saba la jgk...mayb aku pikir aku tak tkr plug n minyak itam...yela motor aku tu da tua..mau la dekat 12 tahun...hehe...sebelum ni abg aku pkai...pastu aku plak...krenye byk jgk la jasa mtr ni pd aku famili n kengkwn jgk hahahaha...

nak tukar mtr..syg plak...di tambah plak duet pon takde herm...takpe la..bia la dulu en mtr tu...smbg blk cter td...lps aku da antar mknn kat umah..terus aku start g kdai mtr yg salu aku pg dan boleh dipercayai la...aku wat mcm biasa la ...org kedai pon phm apa yg aku nak...so dorg buat la keje dorg ....

time tgh wat tu...org kedaii tu ckp ada bhgn da rosak so kene ganti...aku tanyer brape..ada la dlm rm4o perh...aku time tu tak bwk duit sgt...aku bwk ngam2 je utk tukar mnyak itam n plug...takpe aku ckp la sok aku dtg repair bhgn yg rosak tu...tukar mana yg patut tu...pastu ble dah siap nak start motor...tbe2 tak bleh start...org kedai pon pening...sampai sakit la kaki aku menstartkannyer...

ble cek2 balik rupanya ada masalah bateri motor...org tu ckp bateri tu tak sesuai tuk mtr aku...tapi aku bknnye tau pon camne leh tukar bateri len..aku hanya mewarisi mtr tu je...pastu aku tanya brape kene ganti...pastu campur sume2 sekali yg kene baiki mtr tu ada la dlm seratus lebey...adui mana aku nak cekau duit ni...

aku ckp la ngan org kedai tu esok la aku amek mtr tu bab aku nak kene kuar ptg ni,...kalo dia wat ptg ni jgk mayb lama...so aku terpaksa 'bohong sunat' hahaha....sebenarnyer takde duit pon time tu..yela nak jg standard la kan hahaha...takkan nak ckp takder duit plak...

pastu dia kata ok....aku kol kkk aku suh amek dkt kedai biasa ...herm so nmpknye aku terpaksa la menebalkan muka aku ni pinjam duet ayah aku lg utk baiki mtr tu...adui...da la duit dia yg aku pinjam nak byr accident kete pon tak abes lg ...ni nak pinjam lg...naseb bek ayh aku tak letak bunga hahaha...yela walaupun dia ayah kita tapi rasa tanggungjwb tu nak byr ada la...

kesian la kat dia...dia penat2 keje pastu aku plak mntk camtu je...so aku rasa bertanggungjwb utk membyrnye balik...byk betol nak guna duet skang ni...rasa2 tahla dalam kehidupan ni kita sume mcm bertuhankan duet...bkn apa mcm kalo duet takde hidup tak bleh jln...aku teringat kata ustaz dalam pengajian aku...dia kata walau apa2 pun kalo kita takde duet ke apa ke kita kene yakin Allah ada...duet takda Allah ada...kalo Allah takde duit pon takde...so kita kene yakin yang sume tu ujian dr Allah utk menguji kita sama ada kita bertuhankan Allah atau bertuhankan duit...

jd beberapa plan aku utk keluar dgn kengkwn , beli brg , beli buku , novel , terpaksa la ku tangguhkan dulu sbb kekurangan duet...mungkin Allah nak aku kurangkan aku bazirkan waktu n duet pada bende2 mcm tu supaya aku lebih byk meluangkan masa kepadaNYA...wallahuallam la...hanya Allah maha mengetahui...aku reda...

yang penting kene baiki mtr tu dulu sbb dgn mtr tu byk kegunaan nye...aku nak amek adk aku kkk aku g kedai g beli brg..sbb aku la yang selalu keluar wat sume tu..so kalo aku tak baiki nanti mcm mana dgn kerje aku...mesti ada problem...apa2 hal pon mulai skrg aku kene berjimat sbb skang kan zaman kemelesetan ekonomi...so aku kene belanja duet kene pd tempat nye...

papehal pon aku reda kepada Allah sbb bg ujian kepada aku mungkin dalam diam utk mematangkan aku dalam menjalani kehidupan dewasa ini...aku bersyukur kepada nya kerana memberikan aku kesedaran dalam menghadapi ujian ini...kalo org len mesti dia dah pinjam ceti ke bunuh diri ke sbb da takde duit hehehe...

~sekian~

1 comment:

  1. mto ni la yang bwak aku balek dr skola tuk menghalang aku dr panas terik dahulu.
    huhu

    ReplyDelete