Wednesday, November 9, 2011

An- Nisa'

Assalamualaikum..
Seusai menunaikan kewajiban sebagai seorang muslim aku menatap kalam Ilahi..
Ku baca ayat demi ayat kemudian membaca tafsiran tentang ayat yang ku baca...
Tersentuh hati ku membaca bait demi bait tafsiran yang menerangkan mengenai wanita..
Pelbagai ilmu yang ada dalam kalam Ilahi dari awal perkahwinan , ciri-ciri pasangan , harta sepencarian wasiat dan lain-lain lagi..

Aku merenung sejenak..cuba untuk muhasabah diriku..alangkah kerdilnya diri ini...betapa rasa diri ini kosong dengan ilmu mu Tuhan Maha Pencipta..rasa diri ini tidak layak...Diri ini rasa kerdil..adakah cukup ilmuku untuk membimbing wanita pada masa akan datang??Adakah cukup ilmu ku untuk menjaga seorang wanita kelak...Persoalan demi perosalan menerjah ke fikiran aku...

Seketika lalu aku melihat facebook rakan sekolah aku dahulu yang kini menuntut di mesir...alangkah berserinya wajahnya...aku baru mengetahui dia baru sahaja melangsungkan perkhawinan...Ya Allah ini adalah contoh yang Allah mahu tunjuk kepada aku...cinta haruslah berlandaskan hukum Allah...aku mengandaikan sahabatku itu seorang yang sempurna bagi seorang lelaki...memiliki pakej yang lengkap insyaallah..

Atas dasar itu aku merenung kembali ke dalam diri ini...adakah diri ini seperti rakanku itu...namun kita tidak perlu untuk meniru cara hidup orang lain...kita harus berpaksikan diri sendiri yang berlandaskan dengan hukumNya dalam menghadapi kehidupan seharian...

Jadi aku telah nekad...nekad untuk melakukan anjakan paradigma untuk berubah...berubah untuk menjadi lebih baik...mengisi kekosongan diri dengan ilmu-ilmu yang perlu ada dalam diri ini untuk menjadi seorang pemimpin dan memimpin untuk kejalan yang di redhaiNya..

akhir kata..

No comments:

Post a Comment